10 fapte fascinante despre submarinele nucleare

submarinele nucleare

Odata ce potentialul energiei nucleare a devenit clar, in toate domeniile au fost generate idei despre cum ar putea fi cel mai bine utilizata. Evident, am ajuns la energia nucleara si la armele nucleare, dar si submarinele nucleare au fost o idee timpurie. Acestea au fost lansate inca din 1939. S-a inceput sa se lucreze la reactoare la mijlocul anilor 1940, iar primul submarin nuclear, USS Nautilus, a fost pus in functiune in 1954. Submarinele nucleare sunt mult mai mult decat o mare cantitate de energie sub capota…

10. Pot ramane scufundate pentru o perioada foarte lunga de timp

Submarinele traditionale care functioneaza cu combustibil diesel nu au mult timp de stat sub apa. Ele pot sta scufundate cel mult cateva zile. Dar submarinele nucleare au un avantaj distinct in acest departament.

In mod evident, un submarin poate sta la fund doar atat timp cat ii permit proviziile. Tinand cont de acest lucru, majoritatea submarinelor nucleare sunt capabile sa se descurce 90 de zile sub apa fara a iesi vreodata la suprafata. Ele isi produc singure aerul, asa ca atata timp cat echipajul are hrana si apa, care de obicei se limiteaza la trei luni, totul este in regula. Dar ce s-ar intampla daca proviziile nu ar fi o problema?

Un submarin nuclear are potentialul de a sta sub apa nu doar luni, ci ani de zile. De fapt, submarinul nuclear britanic Astute poate sta sub apa pana la 25 de ani, daca este nevoie. Atat poate rezista pana cand trebuie sa se preocupe de realimentare, ceea ce reprezinta un avans de 10 ani fata de modelele anterioare. Deci, in teorie, daca echipajul ar fi limitat si ar avea o gradina substantiala care sa creasca acolo jos, ar putea petrece zeci de ani sub mare. Este realist? Deloc. Dar totusi posibil.

9. Pot sa se scufunde adanc

Sa-ti dai seama cat de adanc se poate scufunda un submarin nu este atat de usor pe cat ai crede. Adancimea de strivire a unui submarin este, in general, un secret pe care armatele lumii nu sunt dornice sa il divulge. Si daca va puteti imagina de ce. Orice natiune doreste sa isi tina potentialii inamici sa ghiceasca unde pot merge si cat de repede pot ajunge acolo. Dar, in general, stim cateva lucruri despre cat de adanc poate merge un submarin.

Se crede ca multe submarine nucleare americane au o adancime de strivire intre 2.400 si 3.000 de metri. Acestea sunt masini realizate cu otel de tractiune HY-80. Submarinele mai noi sunt fabricate cu HY-100, iar unele submarine rusesti sunt fabricate din titan si, prin urmare, vor putea merge mai adanc. Cat de adanc? Cel mai adanc submarin de scufundare pe care il cunoastem este Komsomolets, fabricat de rusi, care putea ajunge la o adancime de 4.265 de picioare.

Exista si alte nave de cercetare capabile sa mearga la adancimi mai mari, dar acestea nu sunt cu propulsie nucleara.

8. Costa foarte mult

Stim ca orice lucru pe care guvernul, si in special armata, il construieste va fi costisitor. Nimeni nu face tancuri si avioane de marca la pret redus. Dar cat costa un submarin nuclear in zilele noastre? Este ceva pentru care ai putea economisi? Depinde daca esti sau nu Elon Musk.

In 2021, un submarin din clasa Virginia, care sunt in functiune din 2004, te va costa in jur de 3,45 miliarde de dolari. Sunt o gramada de bani.

In timpul Razboiului Rece, propulsia submarinelor nucleare a costat guvernului american in jur de 46 de miliarde de dolari si alte 220 de miliarde de dolari pentru constructia de submarine. Ajustarea acestei sume la inflatie este dificila, deoarece acopera o perioada de aproximativ 40 de ani, dar chiar daca masurati din 1991, atunci, cel putin, aveti in fata peste 500 de miliarde de dolari in total.

7. Rusia a incercat sa cumpere produse lactate cu ajutorul submarinelor nucleare

Asadar, avand in vedere ceea ce stiti despre cat ar putea costa un submarin nuclear, va puteti imagina ce ar putea valora acestea in termeni de comert. Aceste lucruri se intampla uneori, mai ales cu surplusurile militare mai vechi. O tara ar putea dezvolta o tehnologie mai noua si mai buna si sa caute sa vanda unele articole vechi unei alte tari care nu are capacitatea de a produce ceva la fel. Acest lucru a fost ceva ce Rusia a incercat sa faca in cadrul unui acord cu Noua Zeelanda.

Cu toate acestea, acordul in cauza nu se referea la faptul ca Noua Zeelanda cauta sa cumpere submarine nucleare mai vechi de la Rusia. In schimb, Rusia a incercat sa plateasca o datorie. In timpul Razboiului Rece si inainte de caderea Uniunii Sovietice, Noua Zeelanda le furnizase sovieticilor produse lactate. O multime de lactate. Pana in 1993, acestia le datorau 100 de milioane de dolari.

Intr-un efort de a achita factura uriasa de branza, Rusia a oferit comert in loc de plata. Oferta lor a fost o pereche de avioane de lupta si un submarin nuclear. Noua Zeelanda este categoric anti-nucleara, asa ca, dupa cum va puteti imagina, oferta nu a fost acceptata.

6. Titanicul a fost gasit datorita unei misiuni secrete de cautare a unui submarin nuclear

Toata lumea cunoaste povestea Titanicului si a calatoriei sale nefericite din 1912, care s-a soldat cu o ciocnire neplanificata cu un aisberg. Povestea a fost fascinanta ca atunci cand s-a intamplat si a ramas asa timp de peste 100 de ani. Dar povestea a atins cu adevarat apogeul in 1985, cand o echipa condusa de ofiterul de marina Robert Ballard a descoperit ramasitele Titanicului pe fundul oceanului.

Dupa ce fusese pierdut timp de aproape trei sferturi de secol, a fost o mare chestie sa il descoperi din nou. La o adancime de 12.000 de metri sub mare, nu a fost o sarcina usoara sa il gaseasca. Dar au gasit-o, si atunci a fost prima data cand s-a aflat ca nava s-a rupt in doua in timp ce se scufunda.

Ceea ce oamenii nu stiau la acea vreme si ceea ce niciunul dintre noi nu avea sa afle timp de multi ani, era ca misiunea de a descoperi Titanicul fusese un siretlic. In realitate, era o misiune de descoperire a doua submarine nucleare scufundate. Povestea Titanicului a fost inventata de armata ca o perdea de fum, astfel incat nimeni, in special rusii, sa nu stie ca ramasitele celor doua submarine erau studiate pentru a determina cum rezistau armele si sursele lor de alimentare in acel mediu.

In mod ironic, cercetarile s-au incheiat cu 12 zile inainte de final, asa ca echipa a decis sa plece de fapt in cautarea Titanicului, pentru ca aveau timp, si au sfarsit prin a-l gasi, oferind astfel acoperirea perfecta pentru adevarata misiune.

5. Au fost construite zeci

Am vazut deja cat de mult poate costa un submarin nuclear, asa ca este poate oarecum surprinzator cate au fost construite de-a lungul anilor. SUA au in flota peste 160 de nave cu propulsie nucleara care functioneaza cu peste 200 de reactoare. Dintre acestea, 68 sunt submarine. Bineinteles, SUA nu sunt singurele pe mare. China are in prezent 12 submarine nucleare, Rusia are 29, Marea Britanie are 11, Franta are opt, India are unul, iar Australia va primi si ea cateva in curand.

Noua submarine au fost scufundate de-a lungul anilor, de obicei ca urmare a unor accidente – doua americane si sapte sovietice/rusesti. Numeroase altele au fost, de asemenea, scoase din uz.

4. Echipajul de pe cel mai mic submarin nuclear a ars lumanari cu clorat pentru aer

Cei mai multi dintre noi isi pot probabil imagina in minte un submarin. Aveti o idee generala despre marime si forma, chiar daca poate nu puteti spune fara echivoc cat de lung sau de lat este unul. Dar adevarul este ca acestea vin intr-o varietate de dimensiuni. Un submarin din clasa Virginia are o lungime de 377 de metri. Submarinele Block V au 460 de picioare. Submarinele rusesti din clasa Typhoon au o lungime de 574 de picioare. Deci este clar ca acestea pot fi nave mari. Dar cum functioneaza lucrurile la celalalt capat al scalei?

NR-1 a fost cel mai mic submarin nuclear, cu o lungime de 130 de picioare. Lansat in 1969, acesta a fost construit pentru a fi o nava de spionaj care sa poata intra in cablurile de comunicatii rusesti. De asemenea, a fost proiectat sa coboare la o adancime considerabila, la acea vreme, de peste 2.300 de picioare. Drept urmare, corpul navei a trebuit sa fie proiectat aproape perfect rotund, fiind permisa abia o discrepanta de un milimetru in orice masuratoare.

Avand in vedere spatiul necesar pentru echipaj si pentru sistemul de propulsie, in NR-1 era putin spatiu pentru lucruri precum provizii sau aer. Pentru a produce oxigen la bord, echipajul a trebuit sa arda lumanari de clorat. Acestea erau canistre pline cu clorat de sodiu si fier. Acest lucru a creat o reactie chimica care a produs sare de masa, rugina si oxigen ca rezultat.

3. Nu au facut prea multe in lupta

Cuvantul “nuclear” ne aduce in minte, in primul rand, fie energia nucleara, fie armele nucleare. Ambele lucruri sunt renumite pentru puterea lor terifianta. Nu este nevoie sa i se vorbeasca de doua ori despre Cernobil sau Hiroshima pentru a aprecia exact ce inseamna acest lucru. Combina acest lucru cu ceea ce stii despre submarine, unele dintre cele mai importante nave militare din cel de-al doilea razboi mondial, si se pare ca un submarin nuclear ar trebui sa fie un tur de forta distructiv.

Submarinele americane din cel de-al Doilea Razboi Mondial au scufundat 1.314 nave inamice. Submarinele U-Boot au distrus peste 3.000 de nave aliate. Cate nave au fost doborate de flota nucleara? Doua. Doua nave. Si doar una in timpul luptei oficiale.

Prima a fost o fregata indiana scufundata de un submarin pakistanez in 1971. Apoi, in 1982, un submarin britanic a doborat un crucisator argentinian in timpul invaziei lor in Insulele Falkland. Si pana acum, acesta a fost sfarsitul puterii lor militare directe pe mare.

2. Doi dintre ei au dat unul peste altul

Am vazut cate submarine nucleare au fost produse incepand cu anii 1950 si, desi numarul este mare, nu este uluitor. Nu e ca si cum oceanele ar fi atat de infundate cu ele incat sa le fie greu sa se evite intre ele. In ciuda acestui fapt, ele chiar au probleme in a se evita intre ele. Atat de mult incat doua dintre ele s-au ciocnit in 2009.

Pe de o parte, puteti considera o astfel de coliziune ca fiind un succes. Inseamna ca submarinele sunt atat de bine proiectate si atat de nedetectabile incat sunt practic invizibile in apa. Pe de alta parte, au fost aliati si s-au ciocnit frontal unul de celalalt cand aveau in jur un ocean aproape gol.

Coliziunea a avut loc intre HMS Vanguard al Marii Britanii si Le Triomphant al Frantei. A avut loc cu o viteza redusa, astfel ca niciunul dintre membrii echipajelor celor doua nave nu a fost ranit. Dar a pus pe jar o multime de oameni, deoarece acestea erau doua nave nucleare, iar Vanguard avea la bord 48 de focoase nucleare. Teama ca ar fi putut avea loc o explozie nucleara catastrofala i-a facut pe toti sa fie nervosi.

Deci, cum s-a produs accidentul? Nu a fost niciodata explicat pe deplin. Daca oricare dintre submarine ar fi folosit un sonar activ, ar fi putut sa-l vada pe celalalt, dar, din moment ce submarinele nu folosesc sonarul atunci cand isi ascund locatia, se pare ca a fost doar o coincidenta uimitoare.

1. Au fost doborati de rechinii Cookiecutter

Un submarin nuclear cu un echipaj de cateva sute de oameni si un supliment de rachete si focoase nucleare suna dur. Dar cat de duri sunt ei? La ce pot rezista? Evident, nu la rechinul bucatar.

Acesti rechini sunt mici. Cat de mici? Uneori sunt numiti si “rechini trabuc”. Masculii nu ating nici macar 30 cm lungime. Dar sunt renumiti pentru muscatura lor. Isi primesc numele de “cookiecutter” de la gurile lor rotunde neobisnuite, care pot taia cercuri din corpul prazii lor. Si, din intamplare, pot taia cercuri si din cupolele de cauciuc ale sonarelor si din cablurile electrice de pe submarinele nucleare.

Rechinii Cookiecutter au fost atat de distructivi pentru submarinele nucleare incat le-au fortat sa se intoarca in santierele navale pentru reparatii dupa ce au fost efectiv orbiti.

Partea buna a lucrurilor este ca aceasta problema a aparut in anii 1970 si se pare ca subsolurile ulterioare au fost facute sa arate mai putin delicioase pentru rechini.

Add Comment